Doporučení z konference Bůh ano, církev ne?
- Prostředí škol je stále velmi otevřené spolupráci s křesťanskými organizacemi nebo církvemi. Zvláště v oblasti primární prevence (rasismus, drogy, pornografie, rodina…) může církev mnoho nabídnout a přinášet křesťanské hodnoty a skutečná řešení na soudobé problémy. Pokud jsou se školami navázány dlouhodobě dobré lokální vztahy, je možné školské prostředí oslovit projektovými dny nebo dalšími dlouhodobými aktivitami.
- Církev by měla registrovat jak velký vliv a dopad má práce křesťanských učitelů, kteří každý denně oslovují desítky mladých lidí, na něž mají vliv. Modlitebně je podporovat a vytvářet vhodné prostředí, kam mohou být mladí lidé ze škol pozváni.
- „Interní křesťanští“ učitelé na školách, i když jsou především profesionální pedagogové, mají možnost se ke své víře přiznat před studenty i vedením školy. Jejich osobnost křesťanského učitele má větší vliv na žáky než jen obsah toho, co je v předmětech učí. Významným faktorem je dlouhodobý vztah, kdy jako třídní je doprovází i řadu let. Otevřenou možností je vést křesťanský kroužek v rámci školních volnočasových aktivit.
- Externí křesťanští učitelé a lektoři – mohou být interními učiteli přizváni do různých preventivních programů, dějepisu apod. Mají ještě větší pole působení, protože už jako křesťané přichází a tak se od nich presentace jejich křesťanského postoje očekává. (Etické dílny, lektoři NMP, ACET …)
- Vliv Spolužáků – mnohdy větší autoritu pro mladé lidi má jejich spolužák než jiný dospělý. Rodiče a církev by tak měli připravovat na účinné svědectví a současně také na nebezpečí šikany kvůli víře a podobných protivenství. Zároveň je dobré podporovat iniciativy samotných věřících žáků na školách.